ARIODANTE
Georg Friedrich Händel
Pracując nad inscenizacją „Ariodante” szukaliśmy współczesnych (choć pozbawionych konkretnych kontekstów czasu i przestrzeni) realiów dla ukazania prostej historii zawartej w libretcie i jednocześnie złożonych stanów emocjonalnych bohaterów, które ujawniają się w ponadczasowej muzyce Haendla. Zrezygnowaliśmy z rekonstrukcji barokowego teatru czy średniowiecznego dworu Szkocji na scenie, by zminimalizować dystans i umożliwić publiczności głębokie, emocjonalne zaangażowanie się w losy postaci. Fabuła opery wykorzystuje znane konwencje dramaturgiczne – intryga z przebieranką, konflikt tragiczny, rozstrzygający pojedynek i rozpoznanie, które powstrzymuje tragedię i prowadzi do szczęśliwego zakończenia. Słuchając muzyki odkryliśmy jednak w tej prostej historii jej drugi wymiar, oddziałujący poprzez afekty i tym samym przybliżający nas do współczesnej, bliskiej nam wrażliwości. Bohaterowie wznoszą się w swoich ariach ponad narzuconą przez dramat rolę pionków w grze – marionetek w teatralnej akcji. Stają się ludźmi z krwi i kości, odkrywając przed publicznością „duszę” – niewyrażalny w słowach świat wewnętrzny, pełen sprzecznych motywacji, przepełniony namiętnościami i niepokojami. Poprzez muzykę Haendla, a zwłaszcza jej wokalną ekspresję, staraliśmy się zbliżyć do tych postaci. Niekiedy domyślaliśmy się poszczególnych biografii, uzupełnialiśmy historię o potencjalne wydarzenia, interpretując muzyczną retorykę szkicowaliśmy poszczególne portrety psychologiczne. Dbaliśmy jednak o to wyjątkowe, barokowe przeżywanie, w ramach którego byt ujawnia się ponad narracją i kontekstem, spotykając się z odbiorcą w autentycznej relacji, związanej z doznawaniem świata i doświadczaniem istnienia. W niewielkiej przestrzeni Warszawskiej Opery Kameralnej najważniejszym aspektem tej reżyserii było więc precyzyjne, aktorskie rozegranie najbardziej przejmujących emocjonalnie napięć, które wyłaniają się z muzyki i libretta.

Premiera: 13 marca 2016
Warszawska Opera Kameralna

Kierownictwo muzyczne: Władysław Kłosiewicz
Reżyseria, dramaturgia, scenografia: Krzysztof Cicheński
Kostiumy, scenografia, współpraca dramaturgiczna: Julia Kosek
Video: Leszek Garstka, Maja Ziarkowska

Występują:
Re di Scozia: Andrzej Klimczak
Ginevra: Olga Pasiecznik
Ariodante: Kacper Szelążek
Lurcanio: Wojciech Parchem/Mikołaj Zgódka
Polinesso: Jan Jakub Monowid
Dalinda: Dagmara Barna
Odoardo: Andrzej Marusiak

Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej
Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej
Musicae Antiquae Collegium Varsoviense


Foto: Warszawska Opera Kameralna



Projekt dramaturgii: Krzysztof Cicheński